• Vår politik

Vänsterpartiet – för rättvisa och jämlikhet i Malung-Sälens kommun

Det är tillsammans som vi bygger framtiden. Om inte förr så har den tid som varit visat på att vi tillsammans kan åstadkomma mycket. Pandemin har tagit fram det bästa hos oss människor och viljan att hjälpa varandra har väl aldrig varit större. Men det har också visat på brister i vårt samhälle, både nationellt och här i kommunen.

Att Vård- och Omsorgspersonalen har fått kämpa och nästan knäat under trycket från Covid-19, har väl inte undgått någon. Och i vår kommun har det inte varit någon skillnad. Det har med tydlighet visat sig att det saknas personal. Många har tagit extrapass på sina jobb inom vården och omsorgen, och gjort en heroisk insats med alltför knappa resurser. Staten har gett åtskilliga miljoner i stöd till kommunerna för att stärka upp omsorgen, men vart har dessa pengar hamnat i vår kommun? Är det viktigare att visa upp ett nollresultat än att satsa på skola, vård och omsorg?

Vänsterpartiet har påpekat detta exempelvis genom motioner i kommunfullmäktige. I en av motionerna vill vi att kommunen på försök inför 30 timmars arbetsvecka inom Hemtjänsten. Pengar till försöket finns att ansöka om från staten och en minskad arbetstid skulle ge de anställda en möjlighet att återhämta sig och det skulle sannolikt minska sjukskrivningar och öka kommunens möjligheter att behålla sin personal.

Skolan och dess organisation står nu inför en stadieindelning som leder till flytt av elever till provisoriska lokaler, ett förslag från den nuvarande majoriteten tills en ny skola för mellanstadieelever skall stå klar. Detta uppdrag skall kommunens barn och utbildningsnämnd ansvara för

I denna stora och omvandlande fråga som berör så många, kommunens elever, lärare, föräldrar och kommunens medborgare så har informationen varit minimal och i stora delar obefintlig.

Skolan och dess organisation angår oss alla. Underlag, planering, budget, ritningar och placering av en ny skola existerar inte eller som sägs vara arbetsmaterial eller hemligt. Vänsterpartiet har lagt motioner om att bromsa förslaget och låta eleverna stanna i befintliga lokaler tills en ny skola står färdig, det skulle sannolikt spara pengar och en tryggare övergång för elever och skolans personal eftersom den nya skolan kommer att stå där i många decennier.

Inför förra valet var vi tydliga – att det finns inget oändligt ekonomiskt utrymme för stora skattefinansierade investeringar. Vi kommer tydligt prioritera investeringar inom skola, vård och omsorg, samt infrastruktur. Och detta lovar vi återigen. Men det ställer krav på löpande effektiviseringar och samverkan. Vi kommer fortsatt att kräva långsiktighet, nytänk, tydlighet, ledning och prioriteringar.

Det ger Vänsterpartiet!

Barnen är vår framtid

Barnen är vår framtid, men också en viktig del av vår nutid.

Vänsterpartiet står i främsta ledet för en bra och välutbyggd barnomsorg – för barnens och deras familjers skull.

Omsorg om våra barn handlar naturligtvis också om skolan. Tillsammans med föräldrarna har skolan ett stort ansvar när det gäller att forma våra barn och unga. Vänsterpartiet vill slå vakt om den kommunala skolan, göra den till en bra och likvärdig skola för alla – utan privata vinstintressen. Vi tycker inte att barnens framtid ska bli en handelsvara. Och det är viktigt att vi har en bra dialog med både föräldrar och elever och skolans personal för att tillsammans skapa en trygg och bra skolmiljö där eleverna kan utvecklas.

Det har visat sig att Barn- och Utbildningsnämnden inte fått ihop sin budget och hur har man löst det då? Jo, genom uppsägningar av personal som inte bara drabbar dem utan även kvaliteten i undervisningen. Större grupper och mindre stöd för dem med speciella behov blir resultatet bland annat.

Vi vill därför:

• Prioritera insatser för barn med särskilda behov.
  • Fortsätta att satsa på och värna om barnkulturen och kulturskolan i hela kommunen.
  • Stärka barn och ungdomars inflytande.
  • Att det finns komplement till den kommunala förskoleverksamheten i kooperativ form.
  • Införa avgiftsfri kollektivtrafik för alla upp till 25 år och studerande på sikt.

Värna om våra äldre, vården och omsorgen

Den äldre befolkningen ökar, de som byggde upp vår fantastiska kommun. Våra äldre och sjuka och omsorgsbehövande måste känna trygghet och veta att det finns bra vård och omsorg. Vänsterpartiet anser därför att inga vinstintressen ska få styra vården.

Inom vården och omsorgen är personalens välmående av största vikt för en god omsorg. Därför är det viktigt att vi ser dem och lyssnar på deras behov för att de ska kunna göra ett så bra jobb som de önskar. Tillsammans, personal, brukare och anhöriga, kan vi utveckla vår omsorg så som det bör vara.

Vi vill därför:

• Ha en garanterad tillgång till god och trygg vård och omsorg.
  • Se till att tid och möjlighet finns till social och själslig stimulans.
  • Fortsatt stödja anhörigvården.
  • Uppmuntra kooperativa boendelösningar om det finns intresse.
  • Fortsatt verka för flera trygghetsboenden i kommunen.
  • Införa 30 timmars arbetsvecka med bibehållen lön på försök inom Hemtjänsten under tre år.
  • Se över schemaläggningen och personaltätheten inom vård och omsorg så den överensstämmer med behovet.
  • Öka grundbemanningen i vården och omsorgen.
  • Förstärka demensvården och se över behovet av fler boenden.

Tillgänglighet en rättighet för alla

Tillgängligheten i samhället ska gälla alla – det är viktigt för Vänsterpartiet att uppnå.

Alla människor har lika värde och alla människor har kunskaper, förmågor och erfarenheter som är viktiga för samhället. Den som lever sitt liv med en normbrytande funktionalitet ska ha samma möjlighet till ett gott liv som alla andra. Alla människor ska också ha rätt till arbete eller sysselsättning. Därför måste vi ha en inkluderande arbetsmarknad. Daglig verksamhet är den vanligaste insatsen i LSS (lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade). Det måste vara möjligt att pröva på olika former av daglig verksamhet och det måste utvecklas former för människor att gå vidare till jobb.

Vi vill därför:

• Ta tillvara handikapporganisationernas kunskaper vid bland annat samhällsplanering.
  • Arbetsplatser, bostäder och offentliga lokaler måste vara tillgängliga för alla.
  • Framhäva rätten till eget arbete och eget boende för alla.

Stärkt social trygghet

Den sociala otryggheten och psykiska ohälsan ökar oroväckande i samhället, så även alkohol- och drogmissbruket. Det är förödande för individen, liksom för många anhöriga och samhället i stort. Det är därför viktigt att på ett tidigt stadium jobba förebyggande i dessa frågor. Här krävs stärkt samverkan mellan olika aktörer, såsom skola, Socialtjänst, föreningsliv, polis m.fl.

Vi vill därför:

• Kraftfullt prioritera och fokusera på förebyggande insatser för barn och unga, samt deras familjer.
  • Förverkliga ett ”Familjens hus” för att stärka det förebyggande arbetet.
  • Få fler lokala familjehem och stödfamiljer.
  • Erbjuda behandling på lokal nivå.
  • Fortsatt satsa på föräldrautbildningar och stöd.
  • Behålla ungdomsgårdarna och öka den geografiska tillgängligheten.

Värna om demokratin

Vi ser det som en viktig uppgift att skapa förtroende för politiken. Politiken ger varje människa möjligheten att tillsammans med andra hävda sina åsikter.

Vi är fast övertygade om att alla människor tillsammans, utifrån en gemensam tanke om alla människors lika värde, jämlikhet och solidaritet, kan skapa ett rättvist, hållbart och förnuftigare samhälle.  Vi strävar efter ett samhälle där alla är lika mycket värda, oavsett livsöde.

Vänsterpartiet kommer se till att varje skattekrona nyttjas på bästa tänkbara sätt och går tillbaka till dig som kommunmedlem.

Det är i fullmäktige som väljarnas röster i valet får genomslag. Därför vill Vänsterpartiet att viktiga och övergripande beslut ska diskuteras och fattas där. Fullmäktige måste vara ett forum för idérik, konstruktiv och levande debatt.

Vänsterpartiet anser att det är viktigt att det finns forum och kanaler för kommunens innevånare att vara delaktiga och att kunna vara med att påverka.

Vi vill därför:

• Öka politikens tillgänglighet gentemot medborgarna. (ex. medborgardialoger på kommunens bibliotek med politiker, demokratidagar för ungdomar)
  • Införa så kallade kontaktpolitiker som ska representera sin respektive nämnd och ha en dialog med personal och brukare inom nämndens område oavsett politisk ”färg”.
  • Inför öppna temamöten/seminarier för allmänheten inför större framtidsfrågor.
  • Skapa möjlighet för kommunmedlemmarna att lämna medborgarförslag.
  • Få till bra samverkan med de fackliga organisationerna.

Jobb och företagande är viktig för kommunens tillväxt

Vår kommun har historiskt haft många småföretag men även haft en del större industrier.

Den småföretagaranda som finns i vår kommun är betydelsefull och den vi vill värna. Den har stor betydelse för att våra medborgare har ett jobb att gå till för att försörja sig. Vi har också en stor vinterturism som också är betydelsefull för kommunen men vi anser att en större del av de inkomster som genereras inom vinterturismen måste stanna inom kommunen, vilket kan genomföras genom att än mer verka för året runt jobb i fjällvärlden.  Turismen och småföretagen behöver ha ett bra samarbete med kommunen för att vi skall ha en hållbar tillväxt.

Kommunens vuxenutbildning har en viktig del i att skräddarsy utbildningar som kommunen själv behöver och naturligtvis som våra företag efterfrågar. Vuxenutbildningen bör i större utsträckning samarbeta med vårt näringsliv och kommunen, det är i samverkan dessa aktörer ger resultat.

Vi vill därför:

• Stärka samarbetet mellan kommun och näringsliv tillsammans med vuxenutbildningen.
  • Stötta utveckling av natur- och kulturinriktad turism i hela kommunen.
  • Stötta lokalt engagemang och byautveckling.
  • Fortsatt översyn av kommunens totala lokalkostnader.
  • Skapa en gemensam fastighetsförvaltning mellan kommunen och Malungshem AB.
  • Fortsatt arbeta för att stärka samverkan inom den egna kommunen, samt med våra grannkommuner.
  • Att inga kommunala skattemedel går till flygplatsen i framtiden.
  • Att personalreduceringar i första hand ska lösas genom pensionsavgångar, individuella pensionslösningar eller genom att vakanta tjänster ej återbesätts.
  • Utreda om det finns möjligheter att införa en ”bäddpeng” i Sälen. Näringen skulle avsätta ex. 10 kr/bädd och år för att stödja infrastrukturen i kommunen.

Integration av nya svenskar

Kommunen måste medverka till en bättre integration av ”de nya svenskar” som kommer till vår kommun. Vi behöver förbättra vårt mottagande av våra nya kommuninnevånare, så att de får bättre kunskap och förståelse för hur det fungerar här. Vi som är uppvuxna här behöver också lära oss mer om de nyanländas bakgrund. Ömsesidig förståelse bäddar för en bättre integration.

Låt oss bli mer nyfikna på varandra. Vi ska se de nyanlända som en resurs. Det är brist på personal inom många sektorer, inte minst vad avser vård och omsorg, men även i den privata sektorn finns behov av utbildad personal. Med bra integration och utbildning, praktikplatser kommer de nyanlända att vara ett bra tillskott i vår kommun.

Vi vill därför:

• ”De nya svenskarna” skall ha rätt till en bra SFI-undervisning, som anpassas till vars och ens utbildningsnivå. Tyngdpunkten, förutom att lära sig det svenska språket, skall ligga på att lära sig hur det svenska samhället fungerar, och att lära sig om den svenska lagstiftningen.
  • ”De nya svenskarna” skall få en god inblick i svenskt arbetsliv och en kontinuerlig träning i det svenska språket, bland annat genom att, där det är möjligt, anordna praktikplatser dels i den kommunala verksamheten, dels aktivt arbeta för att hitta praktikplatser hos privata arbetsgivare.
  • Hemspråksundervisningen i våra skolor skall vara av god kvalitet, då flerspråkig arbetskraft är och kommer än mer att bli efterfrågade i vårt samhälle.
  • Kommunen skall ta initiativ till att människor med utländsk bakgrund i större utsträckning engageras i det lokala föreningslivet.

För en ekologisk hållbar miljö

Vi måste värna om vår miljö. Över hela världen orsakar klimatförändringar och exploatering av naturresurser katastrofer och förödelse så som; bränder, översvämningar samt att djur- och växtarter försvinner. Vi vet att klimatförändringarna inte går att avvärja med enbart individuella insatser som sopsortering och miljömedveten konsumtion, utan det krävs stora samhälleliga förändringar och bevara fungerande ekosystem med sin mångfald av arter. Men var ska vi börja att bekämpa klimathotet och stoppa utarmningen av biologisk mångfald om inte på vår egen bakgård? I omställningen till ett hållbart samhälle har lands- och skogsbygdskommunerna stora möjligheter att dra sitt strå till stacken och samtidigt skapa nya jobb inom naturbruk, förädling och naturturism. De internationella miljömålen talar om att skydda och bevara större andelar av naturen, minst 30% av land- och sjöarealen i ekologiskt representativa naturtyper. Det handlar även om att restaurera och bruka naturresurser på ett mer ekologiskt långsiktigt hållbart sätt. För vår del betyder det att ställa om skogsbruket till mera naturnära kalhyggesfria metoder.

Vänsterpartiet har en heltäckande miljö- och klimatpolitik, som integrerar ekologiska, sociala och ekonomiska värden. Ett ständigt överutnyttjande av naturens resurser leder till kraftig utarmning av den biologiska mångfalden och större växthusgasutsläpp. Skyddet av skog och strandområden är en viktig del för att värna den svenska allemansrätten, den biologiska mångfalden och samtidigt göra stor klimatnytta. Vänsterpartiet vill jobba för att kommunen målsättning är att implementera de internationella miljömålen i den egna verksamheten men också leva upp till de nationella målen om jämställdhet mellan produktions- och miljömål i skogsbruket.

Vi vill därför:

• Få tillbaka persontrafiken på Västerdalsbanan.
  • Värna om allemansrätten och strandskyddet i vår kommun.
  • Fortsätta att ställa krav på närproducerat, miljö- och klimathänsyn vid all kommunal upphandling.
  • Bygga ut gång- och cykelvägar.
  • Ta tillvara miljöorganisationernas kunskaper.
  • Att kommunen uppmuntrar och verkar för initiativ kring förnyelsebar energi och alternativa uppvärmningar.
  • Behålla ett öppet landskap.
  • Att kommunen blir en förebild genom att bedriva ett skogsbruk som på ett ekologiskt hållbart sätt kombinerar produktion, klimatnytta, biologisk mångfald och sociala värden.
  • Öka antalet miljöbilar i kommunkoncernen.

Kulturen förenar

För Vänsterpartiet är kulturen en förutsättning för social gemenskap och för människors framtidstro.

Kulturpolitiken ska ge förutsättningar för ett eget skapande, alla ska få ta del av och möta sitt eget arv, kultur och historia, samt andra delar av världen. Speciellt barn, ungdomar och funktionshindrade bör ges möjligheter till det.

Vänsterpartiet kommer fortsätta att arbeta för mångsidigt kulturliv i vår kommun.

Vi vill därför:

• Slå vakt om biblioteksverksamheten i hela kommunen.
  • Särskilt stödja barn, ungdomar, äldre och funktionshindrade i deras egna kulturaktiviteter.
  • Slå vakt om folkhögskolan, bildningsförbund och kulturföreningar.
  • Värna om den lokala kulturmiljön och kulturarvet.
  • Satsa på barnkulturen och långsiktigt införa gratis kulturskola för alla barn i kommunen.
  • Se till att kulturskolans utbud är likvärdigt i hela kommunen.

Föreningslivet är viktigt

Ett rikt föreningsliv är en viktig tillväxtfaktor. Inom föreningslivet görs stora ideella insatser och det finns en erkänd kunskap och kompetens att arrangera stora evenemang i vår kommun. Vår principiella syn är att det kommunala stödet i första hand ska riktas till ungdomsverksamheten och speciella insatser för att stärka tjejaktiviteter. Tillvarata pensionärernas erfarenheter och möjliggöra deras deltagande.

För att minska de ekonomiska kostnaderna som kommer när ungdomar vill prova på en aktivitet vil vi att kommunen arbetar för att öppna en Fritidsbank. Fritidsbanken är som ett bibliotek fast med sport- och fritidsprylar. Här kan man låna utrustning för en aktiv fritid, som till exempel skidor, skridskor, inlines, flytvästar, snowboards och mycket mer. Utlåningstiden är 14 dagar och det kostar inga pengar att låna, ingen deponeringsavgift och heller ingen förseningsavgift. Går något sönder syns det att man har haft kul! Inga böter eller ersättningskrav med andra ord.

I princip all utrustning är skänkta av enskilda eller föreningar. På så sätt spar vi lite på miljön och minskar kostnaderna för de som vill prova på en aktivitet.

Vi vill därför:

• Prioritera stödet till fritidsaktiviteter.
  • Slå vakt om det extra aktivitetsstödet till tjejaktiviteter och paraidrott.
  • Utöver idrottsanläggningarna ska det finnas utrymme och möjlighet till lek, fysisk rörelse och spontanidrott för alla åldrar i bostadsområden.
  • Öka samarbetet mellan kommunens skolor och idrottsföreningar.
  • Öppna en Fritidsbank där kommunen är huvudman.

Alla människor ska ha samma rättigheter oavsett sexuell läggning, könsidentitet eller könsuttryck.

Vänsterpartiet anser att alla har rätt till sin könsidentitet. Därför vill vi bland annat att ändring av juridiskt kön ska vara ett administrativt förfarande, att åldersgränserna för ändring av juridiskt kön respektive medicinsk könskorrigering avskaffas samt att det införs ett tredje kön som juridiskt sett är jämställt med kvinna och man.

Samhället behöver bli bättre på att möta och inkludera transpersoner. Därför vill vi ställa hårdare krav både i vården och i skolan när det gäller bemötande och inkludering. Det är oacceptabelt att många personer idag utsätts för hot eller våld enbart för att de till exempel lever med någon av samma kön eller har ett normbrytande könsuttryck. Vänsterpartiet vill därför bland annat att arbetet mot hatbrott stärks.

Länk

Vår politik Vänsterpartiet (vansterpartiet.se)

Vänsterpartiets partiprogram