Kort om viktigaste valfrågorna

Mer pengar till kärnverksamheten

Skola, vård och omsorg är lagstadgat men också det viktigaste i en kommuns verksamhet. För att säkra personaltätheten och därmed ge personalen en bra arbetsmiljö, eleverna rätten till en god utbildning och en bra kvalité på vård och omsorg för våra brukare måste vi satsa mer pengar på dem.

En ny skolorganisation

Genomför en ny, transparant, skolorganisation i nära samarbete med personalen, som ger stadga för framtidens skola. Och bygg en ny mellanstadieskola i centrala Malung, gärna i anslutning till Sportfältet.

Naturen vår största tillgång

Vi måste värna om Allemansrätten, strandskyddet och skogarna i vår kommun. Rätten och möjligheten att vistas ute i naturen är något vi måste försvara och inte ta för givet i dessa dagar.

Västerdalsbanan

Vi vill ha tillbaka persontrafiken på Västerdalsbanan så fort som möjligt. Därefter jobbar vi för att järnvägen ska gå ända upp till Sälen.

Öppna en Fritidsbank i kommunen

För att minska de ekonomiska kostnaderna som kommer när ungdomar vill prova på en aktivitet vil vi att kommunen arbetar för att öppna en Fritidsbank. Fritidsbanken är som ett bibliotek fast med sport- och fritidsprylar. Här kan man låna utrustning gratis för en aktiv fritid, som till exempel skidor, skridskor, inlines, flytvästar, snowboards och mycket mer.0