Interpellation angående social-förvaltningens organisation

Denna interpellation hoppas vi få ett svar på under nästa kommunfullmäktige möte den 27 februari 2023

KOMMUNFULLMÄKTIGE MALUNG- SÄLEN

Interpellation

Datum: 2022-12-12

Partinamn: Vänsterpartiet

Frågeställarens namn: Karin Ek Lissbol

Frågan ställs till: Socialnämndens ordförande

Socialförvaltningens organisation

Vänsterpartiet har under en tid följt socialförvaltningens organisation.

Socialnämnden har stora problem att hålla sin budget och nu har man beslutat om en plan för budget i balans. Vi anser att nuvarande organisation inte fungerar utan behöver göras om. Personalsituationen i stora delar är otillräcklig, hög sjukfrånvaro, mycket övertid och stora bekymmer med att rekrytera omsorgspersonal och alltför stor omsättning av chefer. Om man nu har ett mål den så kallade heltidsresan ser vi det som att grundbemanningen i omsorgen behöver höjas. Vi anser också att detta skulle innebära att man helt går över till fast schemaläggning. Vi anser att schemaläggningen skall utgå utifrån verksamhetens behov. Vi tycker också att man istället för en socialchef och två verksamhetschefer, LSS, IFO samt äldreomsorg skall ha en socialchef ordinarie och en vice socialchef.

Med hänvisning till ovanstående önskas svar på följande frågor:

Vad gör socialnämnd/förvaltning i dagsläget för att tillse en fungerande organisation som behövs för att planen en budget i balans skall uppfyllas?

I planen som ovan nämns tar man upp heltid som norm innebär det att grund att grundbemanningen höjs och att man går över till fast schemaläggning?

Vilka åtgärder görs för att få till en vettig personalförsörjning och för att arbetsmiljön skall vara rimlig för personal och dess chefer?

Karin Ek Lissbol