Socialförvaltningen i kris

Socialförvaltningen i Malung-Sälens kommun är i kris. Personal, oavsett nivå, vittnar om en hög arbetsbelastning och en dålig arbetsmiljö. Avsaknad av tydlighet i struktur, ramar, riktlinjer, beslutsfattande och samverkan.

Tre vänsterpartister som har träffats och diskuterat krisen i socialförvaltningen är Anna Maria Busk, jobbar inom LSS, Tina Nordkvist, har arbetat inom vård och omsorg och Britta Lindholm-Sethsson, med lång erfarenhet av socialpolitik.

Hur ska vi garantera en god och trygg vård- och omsorg inom äldreomsorgen och de som lever med normbrytande funktionalitet?

Jo, av att skapa en stimulerande arbetsmiljö där personalen trivs och utvecklas samt orkar arbeta till pensionsåldern. För att detta ska ske behövs det en organisation som genomsyras av tydlighet i ramar och riktlinjer samt beslutsfattande där det skapas en samverkan för en gemensam plattform, menar de.

-Kommunen måste ta sitt ansvar. För arbetsmiljön och bli en attraktiv arbetsgivare, säger Britta.

-Vår motion, som övriga partier röstade ner i fullmäktige nu i april, var ett försök som skulle finansierats med statsbidrag under tre år. Vi ville införa sextimmarsarbetsdag, med bibehållen lön, i hemtjänsten som ett led i att förbättra arbetsmiljön för våra anställda, berättar Anna Maria.

De senaste åren har det blivit svårare att rekrytera personal till yrken inom vård och omsorg. Vikten av en bra och hållbar arbetsmiljö är en avgörande fråga för att kunna bibehålla och rekrytera personal till vård och omsorg. Kompetensutvecklingsmöjligheter för all personal måste finnas för att bibehålla kvalitén i vården och omsorgen.

-30 timmarsarbetsvecka skulle ge både omsorgspersonal och brukarna en större stabilitet och trygghet. Men vi får inte glömma omsorgspersonalens chefer. För att enhetscheferna ska kunna leda sin personal så behöver även enhetschefer en bra arbetsmiljö, menar Busk.

Chefernas arbetsmiljö återspeglar sig till vård och omsorgspersonalen. Inom socialförvaltningen i Malung-Sälen kommun har sjukfrånvaron varit hög bland enhetschefer. De sista åren har flera enhetschefer slutat p.g.a. sjukdom/utmattning eller bytt jobb för att man inte orkar jobba kvar.

-Vi vill att Socialförvaltningen ska organisera sig där ramar och riktlinjer skapas till en gemensam plattform för att trygga upp och ge en bra arbetsmiljö för enhetschefer som i sin tur kan då skapa en bra arbetsmiljö för sin personal, betonar Tina.

Pandemin har också gett den tidigare höga sjukfrånvaro ett ännu högre sjuktal. Personal inom vård och omsorg sliter och många orkar inte till personsålder, framför allt inte vid en heltidsanställning.